Long time no se!

Ja verkligen, nu vart det ett jävla bra tag sen jag skrev, känner faktiskt liiite tvång om att skriva men fasen.. jag kan inte glömma bort bloggen!

Som sagt, nu har det gått en runda sjukdomar här..IGEN! Började förra veckan, i måndags. Vendela ville inte äta så bra under dagen och hon var kläningare och ledsnare än vanligt.. kände nästan på mig att hon skulle bli sjuk och hon kändes varmare på måndags kvällen. Bestämde redan då att, nej hon får vara hemma från dagis imorgon. För inte ska hon ha feber och må dåligt heller. Och det var ju bra det, för sen när jag kollade till henne på kvällen där hade hon bajsat ner hela sig =( Löst och hon var skållhet. Jahaja, ja, magsjuka gick ju på dagis så förmodligen hade hon fått det därifrån. Fick byta på henne, tvätta och byta sängkläder och va det STANK! Gav henne mera välling med alvedon i och hon åt upp allt peppar peppar. Förberedde mig också på att vi andra skulle bli dåliga då risken är ca 96 % att man själv blir smittad av magsjuka och Jimmy hade inte vart sig själv (harkel) i magen då också.. så han ringde och sjukskrev sig redan den kvällen. Och det var ju tur det med kan jag säga!

På tisdagen rann allt rakt igenom på henne, blöjbyte efter blöjbyte och hon klaga på magont..och började dessutom få hosta och tog sig för örat (på samma sätt hon gjorde när det visade sig att hon hade halsfluss). Mat ville hon inte ha, förstår man, aptiten är inte den bästa när man är i sånt tillstånd. Tack och lov slutade magsjukan redan den dagen och aptiten började sakta komma tillbaka dagarna efter, men hon fick vara hemma tills på fredagen iallafall då det ska gå 48 timmar efter att man vart dålig dvs magsjuk tills man är helt frisk så att säga.

Så var det min tur ja, ja på tisdagen så mådde jag extremt illa och tillslut kom innehållet upp förstås. Hade feber och var mer död än levande på kvällen. Fy va jobbigt! Så hade man dessutom två barn som behövde sitt dessutom, visserligen var Jimmy också hemma, men iallafall. Så den natten var jag skållhet och låg som i en dvala. Du vet, sova med feber är ju riktigt läskigt, man är helt borta. Det var tur att det försvann tills morgonen.

Så Jimmy såklart. Feber, dålig i magen som resulterade till att det han åt kom både upp och ner (om man kan säga så). William mitt i allt började också bajsa väldigt löst, han kräktes någongång i samband med maten också..

Sen när Jimmy vart lite bättre var det Tobias tur! Stackarn som åkte hem till Väsby under helgen låg hela fredags kvällen och spydde och gjorde nr.2. Jädra magsjuka säger jag bara! Att det kan smitta så jävligt!

För att återgå till Vendela där så hade hon börjat hosta och ta sig för örat. Var inte påverkad, ingen feber, inget gnäll mer än att hon tog sig lite då och då för örat och sa aj. Och som sagt, precis dom symptomerna hade hon när det visade sig att hon hade halsfluss, så jag ville inte chansa att låta henne gå på dagis då på fredagen så vi gick till akuten på torsdagsmorgonen för att ta ett halsprov, just för att utesluta, och det visade negativt! Men när läkarn sa när hon kolla hennes öra var att hon hade inåt buktad trumhinna på det örat hon tog sig för, läkarn sa det att det lätt blir så med örat när man är lite förkyld, att örat inte får tillräckligt med luft(?) men att man skulle ge nässpray som skulle hjälpa. Så det körde vi med och hon har inte tagit sig för örat mer! Con grats!

OCH så i fredags började William hosta och snora (hua..igen!!!) Hostan lätt verkligen inte rolig och då har jag ändå vart med om Vendela när hon var mindre och hade hosta så hon nästan inte fick luft. William hostade emellanåt så han spydde och det lät riktigt läskigt. Nätterna under helgen var en plåga, han hade svårt att sova pga hostan och fick sova bredvid mig och det hjälpte lite grann. Hade is i magen tills måndagen då det var akuten igen. Barnet behöver ju någon luftrörsvidgande medicin för sin jädrans hosta! (känns lite som att man har gått i intervaller nu på akuten sen i januari, men vad ska man göra?) Läkarn lyssnade på hans lungor och dom lät bra trots hostan, den hade alltså inte gått ner i lungorna tur som var. Men han konstaterade att Wille har en lätt luftrörskatarr som i sig är rätt vanligt att få när man är förkyld tydligen, men han fick hostmedicin som är slemlösande och luftrörsvidgande som jag skulle ge han 3ggr/dagen. Så det kör vi med nu och natten som var var betydligt mycket bättre, han sov bättre och hostade inte lika mycket! Skönt skönt, han hostar ju fortfarande men nu låter det mer som att det håller på att släppa. Förkyld är han ju fortfarande.

Så Vendela med Bisolvon mot sin och Wille med sin, medicin hit och dit! Nu får det vara nog!


Något från ovan var snälla och hjälpte oss iallafall mitt i allt de sjuka för helgen mellan där, då det var dop, var vi allihopa friska! Dopet var jätte fint och William var jätte snäll, sa inte ett knyst i kyrkan och var snäll på dopfikat. Kunde de bli bättre??
Massvis med människor kom blandannat människor som man inte träffat på evigheter. Det var jätte kul! Och William charmade massvis =)
Lägger upp lite kort från dopet :

Innan dopet;

Gudföräldrarna, gudsonen, Vendela och vi:

På väg in i kyrkan

Framme vid altaret

William vid dopfunten (gladskit!!)

Nyfiken på vattnet


Prästen välkomnar och visar upp honom

Morfar läser en dikt

Läser någon psalm

Doptårtan!

Hela familjen

Vendela äter tårta

Wille

Dop presenter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0