Igår och idag

Nej, ingenting skrivet igår, hade ingen ork till det faktiskt!
Men jag tar och summerar gårdagen samt idag!

Igår var Vendela ledig från dagis, brukar köra att hon är ledig åtminstonde en dag i veckan.. antingen måndag eller fredag så det blir en sammanhängande "långhelg" för hennes del. Nu har hon fått vara ledig 3 fredagar i rad, delvis för hon då har kunnat leka med hennes kompis (eller rättare sagt, bästa kompis) som går måndag-torsdag! Så har dom då kunnat leka dessa fyra dagar tillsammans..annars brukar det ju bara vara 3 dagar då Vendela brukar vara ledig måndagar..ja, ni hajar! Så igår var hon då ledig! Och Jimmy jobbade då.. så jag hade kidsen själv!
Bestämde oss dagen innan för att gå upp till Lina för att hälsa på, leka lite och fika och sagt och gjort så gjorde vi det. En rejäl promenad dit upp med barnvagn och hela kittet, Vendela satt längst fram på vagnen då hon "inte orkade gå" som hon då sa. Så då passade jag på att gå i min takt dvs snarliknande powerwalk och fan va skönt det var!  Efter ca 35 min i riktig rask takt var vi framme hos Lina. Vendela var lite små blyg inför kusinerna samt faster men mjuknade ganska fort. William lekte såklart med Ida och röjde runt!
Fikade lite, pratade lite osv osv.. Var riktigt trevligt. Är inte såå ofta jag är uppe där på tu man hand, brukar annars vara så att jag och Jimmy åker upp när han är ledig eller dylik. Men det var kul!
Innan vi gick därifrån fick barnen lunch , sen så promenerade vi vidare till affärn innan vi skulle hem.
(Och som alla vet som nu läst min blogg på den senaste tiden vet ju om att Vendela inte använder nappen längre mer än till kvällen/natten och inte William heller) Men på affärn så såg hon ju dessa nappar då. Och dom skulle hon HA, SKULLE HA! Utröck hon sig!
- Nej, sa jag, du har nappar hemma och dom får du bara ha på kvällen när du ska sova!
Då brakade helvetet lös, verkligen helt lös, hon blev som en helt annan tjej, som att satan själv bosatte sig i hennes kropp för ett tag. Hon skrek, verkligen gall skrek! Alla i affärn kunde säkerligen höra och jag skojar verkligen inte. Hon la sig ner på golvet, skrek, grät, tog av sig skorna och kastade iväg dom (?!?!?). Jag tog upp henne flera gånger för att få henne på fötter, sökte ögonkontakt med henne och frågade varför hon gjorde såhär för, men hon var helt okontaktbar, hon var A R G! Matkorgen i ena hand, barnvagn med sovande William i andra hand och en ursinnig Vendela i tredje(tänkte jag säga) och försöka ta sig till kassan, betala, packa och gå därifrån.
Ja herre gud säger jag bara.. för såhär brukar hon INTE vara, heeelt olik sig själv! Kunde verkligen se på folks miner att "vad är det där för ouppfostrad unge hon har?!" (Nog för att jag inte bryr mig som så) Ut från affärn kom vi till slut, fortfarande med en illvrålandes Vendela. Tror inte riktigt hon själv visste vad hon vrålade för då.. Skulle inte gå med mig, skulle springa sin egna väg. Bet mig i läppen, fick upp henne på vagnen och så gick vi vidare. När hon väl hade lugnat sig stannade jag vagnen, gick fram till henne, satte mig ner på huk och förklarade att mamma blev jätte ledsen när hon var så inne i affären. Då tittade charmtrollet på mig, kramade om mig och sa "förlåt". Då kunde jag inte låta bli att krama om henne och förlåta henne!
Men det scenariot inne på affärn har jag aldrig vart med om när det gäller henne, hujedamej!

Iallafall!
Mötte Linda och Elvis på vägen hem som följde med oss hem.

Idag så var Jimmy ledig, skulle egentligen jobbat kväll som ikväll dåra, men taxibilen var bortlovad så det var inte så mycket att göra åt saken, - bara vara ledig med andra ord.
Så vi tänkte försöka göra det bästa av dagen!
Kom på att vi kunde ju ta med barnen ut i skogen, Vendela är ju ändå så pass stor nu och borde tycka det är kul ute i skogen, så klädde på oss och dom och tog bilen till den närmsta skog.
Och det vart ju en väldigt lyckad dag! William satt snällt i vagnen och Vendela tyckte det var mäkta intressant att se alla svampar, myrstackar som jag visade, kottar, pinnar, stig, träsk osv osv. Så åt vi lite bullar och drack festis som vi hade köpt med oss ut och sjöng massa barnsånger(eller ja, jag och Vendela dåra..), så kul för hon sjunger verkligen med numera.
När det började närma sig lunch tid åkte vi hemåt. William somnade redan i bilen så han la jag i sin säng när vi kom hem. Vendela åt lite och lekte en del på sitt rum!

Var förbi Coop då vi skulle köpa mer såpbubblor till Vendela då hennes som hon fick av Jessica när hon var här hade tagit slut (det var verkligen poppis med såpbubblor!!) hittade också en stooor lastbil (leksak såklart..) till Wille som vi också köpte..

Blev egenmarinerad fläskfilé till middag idag med pommes, sallad och sås.. riktigt gott. Vendela tyckte om det!

Efter maten kom Linda och Elvis förbi så bästisarna (Elvis och Wille) kunde röja lite , så kom Lina och Ida överaskande förbi på fika! Trevligt!

Så har barnen badat nu på kvällen och snart är det sänggång för dom små trollen, så ska vi kolla film och äta massa gotta när dom somnat.. härligt!

Full rulle idag!!


Vendela idag

I skogen



Fikade!





Wille ser livrädd ut, men så farligt kör jag inte!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0